Missie

Expo biedt op het Kiel, via een 2de en 3de graad in het domein economie en organisatie, een professionele leeromgeving aan gemotiveerde leerlingen die actief willen investeren in hun studieloopbaan en maatschappelijk succes.

Het team garandeert een praktische en cognitief sterke samenhang binnen het studieaanbod met een uitgesproken focus op de bedrijfswereld.

Onze economische, digitale en communicatief sterke opleidingen vormen onze leerlingen tot enthousiaste ondernemers en zakelijke experten van de toekomst.

Growth mindset

Expo creëert voor zowel de leerlingen als het team kansen om zich optimaal te ontwikkelen vanuit een growth mindset. Dit betekent dat we iedereen aanmoedigen om uitdagingen aan te gaan en dat we zowel succes als valkuilen zien als leerkansen.

Via een doorgedreven feedback en feedforward-cultuur coachen we de leerlingen in het opnemen van het eigenaarschap van hun leerproces.

Een veilige en gestructureerde organisatie zorgt ervoor dat we samen durven leren en groeien.

Engagement

Het beleid voorziet een transparant kader waardoor de kansen en verwachtingen voor iedereen duidelijk zijn. Een ‘open deur’ cultuur gekoppeld aan duidelijke rollen en mandaten zorgt voor heldere verwachtingen voor alle belanghebbenden.

Leerkrachten zijn expertcoaches tijdens de uitdaging om te durven excelleren. Ze bewaken de krijtlijnen en gebruiken de ‘12-bouwstenen voor een effectieve didactiek’ als hefboom naar een stimulerend klasklimaat. Als eerste aanspreekpunt binnen ons leernetwerk begeleiden ze binnen het pedagogisch/didactisch kader, zowel collectief als individueel, leerlingen tijdens hun leerloopbaan.

We verwachten van leerlingen dat ze, binnen hun zelfgekozen interessegebied, de aangeboden kansen aanwenden om hun groei- en leerproces in handen te nemen. Door uitdagingen op een respectvolle manier te benaderen en gemaakte afspraken te valideren bouwen we samen aan een gezond schoolklimaat en aan een goede voorbereiding op een professionele carrière.

De wetenschap dat het een collectieve inspanning is kan hen sterken in het durven verleggen van grenzen.

Ondernemerschap

Expo staat garant voor een sterke verbinding met de bedrijfswereld. Via stages, projecten, bedrijfsbezoeken en hybride lesplaatsen krijgen leerlingen een realistische kijk op wat hun professioneel te wachten staat.

Onze leerkrachten en ondersteuningscoaches zijn professionals in hun vakgebied en begeleiden de leerlingen binnen het breed spectrum van hun (persoonlijke) ontwikkeling. Zij creëren een hedendaagse leeromgeving met een praktijk en context gebonden aanpak. Op deze manier leggen we bij de leerlingen de basis voor bedrijfsstages en professioneel inzicht.

Van leerlingen verwachten we dat ze vertrekken vanuit een gemotiveerde en doordachte studiekeuze. Ze zijn ambitieus, hebben interesse in ICT, bedrijfscommunicatie en- organisatie. In combinatie met een kritische en respectvolle blik naar zichzelf en de maatschappij stelt dit hen in staat deel te nemen aan een toekomstige professionele realiteit.

Via een stimulerende en veilige leeromgeving vergroot Expo de blik op de wereld en de durf om hoog te mikken. Een growth mindset vraag een open dialoog, reflectie, ondersteuning en begeleiding. Op deze manier staat Expo garant voor het vertrouwen dat nodig is om deze stappen te zetten.

Jongen en meisje zitten aan een bank in een klas van Stedelijk Lyceum Expo.